carolinekempe

Annons

Resa bokad!

imageimageimage

imageimageimageBilder från Pinterest.

 

Äntligen! 

Äntligen är årets semesterresa bokad. Vi åker redan om en vecka och jag är SÅ taggad! Det blir en vecka till Skiathos och en vecka till Alonissos. Kan inte riktigt förstå att jag faktiskt ska åka till något så vackert ställe. Jag menar, se bilderna ovan! Ser det inte helt otroligt ut?!

En vecka kvar till riktig semester alltså. Hang in there! Gud så underbart det kommer att bli <3

Kommentera (1)

Leave a Reply

  1. ISA

    NÄHÄ!! lägg av! kan inte vara hundra prolle glad för din skull för jag blir såååå avis! haha ;) närå, så värd det är du!

Se fler...
Annons

Att stretcha

Det där med att stretcha…

Det kanske låter tråkigt, meningslöst, eller alldeles alldeles underbart!

 

Om sanningen ska fram så var det inte förrän jag började få problem med smärta i bröstryggen, mellan skuldrorna, nacken och senare även spänningshuvudvärk och en sväng in till akuten (ja, ni hör ju…) för en ruskigt rälig nackspärr som jag tog det där med stretch på allvar eftersom jag alltid varit “överrörlig”. Dumt kanske, men det är alltid lätt att vara efterklok.

I vilket fall, sedan dess har jag märkt att det faktiskt hjälper att stretcha. Speciellt i de där små rackarna till muskler som man kanske inte tänker på att sträcka ut efter ett gympass eller så (typ låren), eller som man kanske inte tänker på att de finns alls över huvud taget. Och när man är student som jag, eller när man har ett stillasittande jobb, så är det många muskler som starkt ogillar detta och blir spända som fiolsträngar – inte minst de i nack/ skulderregionen- vilket kan ge de mest obehagliga symptom. Huvudvärk och smärta kanske inte är så underligt men yrsel, illamående, dimmig syn, kallsvetsningar, hosta och gud vet allt är några andra kanske mer oväntade symptom.

Med andra ord – se till att sträcka ut dina muskler då och då för att göra dem smidiga och glada samt för att få igång cirkulationen!

 

 

En tjej som verkligen kan det här med stretch är Linnea Sjöström (klick!) som jobbar som massageterapeut och bloggar om det här med muskler, stretchtips, hälsa, lite av hennes vardag och annat väldigt matnyttigt. Hett TIPS! Kika gärna in hiss henne för att läsa mer (länk ovan)!.

Många av mina nya favorit-stretch-övningar för just huvudvärk och spänningar kring huvud/axlar/nacke har jag fått från hennes blogg och här nedan delar jag med mig av de tre som hjälpt mig mest!

 

1. Nacke och axlar

Nacke

Nacke2 Såhär skriver Linnea om det område som de flesta får problem med från och till, nämligen nacke och axlar:

> Lägg ena handen bakom ryggen och ta tag i den andra armens armbåge
eller fläta ihop fingrarna vid midjan som jag visar på bild 2 & 3

> Luta huvudet åt den sida som du håller i

> Vinkla huvudet lätt fram eller bak och stanna där du känner att det drar som mest “uppe på” axeln

> Håll minst 30 sekunder och byt sedan sida

> Upprepa gärna 2-3 gånger

 

2. Käken!

Käken Såhär skriver Linnea om käken – som många glömmer bort eller totalt missar men som desto fler får onda spänningar i:

Precis som på bilden. Du tar ett stadigt grepp om hakan, gapar stort & trycker nedåt
(charmigt eller hur).

Det är många som är stela i just käken. Det samlas lätt spänningar när vi är stressade eller gnislar tänder på natten.
Många känner kanske inte av det i vardagen, eller snarare identifierar smärtan med huvudvärk eller kanske tandvärk.

 

3. Skuldran

InfrasinatusDet här säger Linnea om min absoluta favorit – en av de små musklerna (m. Infraspinatus) som sitter mitt på skuldrorna och som gärna blir spänd hos de flesta.

Lägg ena armen bakom ryggen med handflatan vänd utåt från kroppen.
> Ta tag med andra handen på den första handens armbåge
> Dra försiktigt armbågen framåt
Det kommer kanske inte kännas supertydligt precis på skuldran, men stretch för dessa mindre muskler blir lite mer diffusa än ex. stretch av rumpan/ben.

 

Rekommenderar er alla starkt att testa!

Kommentera (0)

Leave a Reply

Annons

Frukosttipset

Okej, mackan här under ser kanske ut som en helt vanlig… Macka med banan på.

Men så är inte fallet!! Eller i alla fall så skulle jag inte påstå att den är speciellt vanlig. I alla fall inte hemma hos mig.

image

Det är relativt sällan jag får bananfeeling på mackor, även om jag äter en hel del bananer som mellanmål under dagen. Men så igår kändes det som om magen vände sig bara jag tänkte på ost, skinka eller något annat. Så då fick det bli banan.

Och inte kunde en låta bli heller att hitta på någon ny smakkombo. Efter att jag sett att Paulina (som för övrigt har en galet bra blogg!) brukar ha tahini på gröten så var jag ju tvungen att testa tahini på min bananmacka. Det kändes helt enkelt som om det kunde bli en riktig hit.

image

Sagt och gjort – jag bredde smör på två skivor grovt rågbröd, skivade upp en liten banan och la på mackorna. Sedan drizzlade jag över lite lagom med tahini över de båda och avslutade med kanel, kardemumma och en nypa flingsalt.

image

 

 

SÅ gott! Här har vi den nya bananmackan med en twist som helt klart kommer bli en av standardmackorna här hemma.

Kommentera (2)

Leave a Reply

  1. carolinekempe

    Det var helt underbart!! Tahini är en sesampasta, dvs typ som sesam-smör fast lite mer flytande i konsistensen. If you know what I mean :)

Se fler...
Annons

Måndagspepp!

image

För mig är det äntligen bara två veckor kvar till semestern och jag vet hur hela min kropp behöver det! Jag kan liksom känna det ända ut i fingertopparna hur jag vibrerar när jag bara tänker på själva ordet. S.E.M.E.S.T.E.R. Det känns nästan overkligt?

 

Förresten, jag vet faktiskt inte vart jag kom över det här citatet (bilden ovan) men på något vänster så etsade det sig fast på min näthinna och jag kan bara inte släppa det. Hur jag än letade och googlade så kunde jag inte hitta bilden jag såg från början – så jag gjorde helt enkelt en egen. Och voilà!

Så himla underbart! Jag ska lätt titta på det varje morgon framöver. Det får bli mitt nya mantra.

För jag menar hur underbart är det inte att starta dagen med en bra inställning?! Jag är övertygad om att saker och ting blir vad man gör det till och den här veckan ska bli så himla bra. Det har jag bestämt mig för. Och jag tänker mig att det är lite som ett leende som smittar av sig när man ser det?!

I alla fall – Happy monday to ya all! 

 

 

 

Kommentera (2)

Leave a Reply

  1. carolinekempe

    Oh ja, jag kommer njuta som bara den! Och ja! Jag tycker absolut vi får ta en fika om jag åker uppåt (eller om du har vägarna förbi Skåneland)! :)

  2. ISA

    åh men underbart att du också hade måndagspepp! du kommer njuta så sjukt mycket av semestern, och då lär det vara BÄSTA vädret med. Säger vi ;) Hojta till om du kommer upp till sthlm fino, då blire peppfika!

Se fler...
Annons

Vad fan har hänt med sunt förnuft?

Ursäkta mitt friska ordval.

Jag vet att det här är ett ämne som diskuteras vitt och brett, av allt och alla, och att det redan berörts här på denna sida, MEN…

 

Vad är det för ett snedvridet hälsoideal vi har nu för tiden? 

 

Vad hände med att äta sådant du mår bra av tills du blir mätt och röra på dig i den mån och mängd du trivs och mår bra med? Sådant simpelt som faktiskt räknas till sunt förnuft. Som när man var liten och de vuxna sa till en att man inte skulle orka den riktiga maten om man åt godis före middagen eller att man inte skulle bli stor och stark om man inte ville äta alls. Eller som när dagisfröken förklarade att det är bra för kroppen att komma ut och röra på sig någon gång om dagen oavsett om det regnade eller inte.

Eller är det bara jag som känner igen det? Nej det tror jag faktiskt inte.

När slutade vi lyssna på våra kroppar? När började vi ignorera och manipulera de signaler som kroppen faktiskt ger oss? Hunger, mättnad, trötthet, spring i benen, tristess, när man är kissig, ångest, törst, kåthet, stress, magkänsla… Ja, alla finns de där av en anledning, det är jag helt övertygad om. Ingen är mer eller mindre sann än en annan.

Och varför har det blivit en sådan bekräftelsetävling i vem som har snyggast rumpa, smalast midja och vem som äter mest “nyttigt”?

 

För vet ni, det fina med kroppen är att det berättar just precis vad den behöver, bara man tar sig tid och lär sig lyssna på den.

 

Och en rumpa är just precis en rumpa. Den fyller sin funktion – man kan sitta på den, man kan gå i trappor, man kan utföra sina behov, man kan springa, cykla och mycket mycket mer. Dessutom har de alla sin alldeles personliga charm, oavsett om de är stora, små, platta eller runda, släta eller med celluliter. Det är ju våra rumpor!

Lika dant är det med magen. Den kan vara platt, rund, mjuk eller alldeles rutig. Den blir större efter att man ätit för att magsäcken blir fylld med mat. Allt för att kroppen och hjärnan ska kunna få den energin den behöver för att kunna jobba, plugga, vara en bra flick/pojkvän, en bra vän och samtidigt vara glad och trivas.

 

Om jag hade fått önska så hade jag velat få in mer tacksamhet och uppskattning för det vi har i vardagen. Och att lyssna mer på våra egna kroppar än på andras idéer och åsikter.

I alla fall så hade jag velat att min vardag skulle vara mer så. För missförstå mig inte, jag försöker verkligen inte påstå att jag vet hur vi borde göra annorlunda eller att jag inte påverkas alls utav ideal och alla intryck, utan detta är något jag också behöver tänka på. Antagligen är det ju där min frustration över allt detta kommer ifrån.

Jag vill inte att mina framtida barn ska växa upp med ett så sjukt ideal som ingen kan nå upp till utan bara mår dåligt över och som skapar kroppskomplex, och jag vill själv heller inte påverkas av ett sådant ideal. Jag vill att de ska lära sig att vara säkra på sig själva, trivas med sig själva och vara tacksamma för det de har. För det vi har är det vi har och det är värt att vara tacksam för. 

 

imageOch detta avslutar jag med en bild på en galet smarrig glass som jag avnjöt i ett lätt sommarregn igår eftermiddag, tillsammans med en jag älskar, på en av de mysigaste gatorna i Lund. Tack livet för att jag har möjlighet att göra sådant!

 

 

 

 

 

Kommentera (0)

Leave a Reply

stats